pondělí 14. ledna 2019

Odkud brát semínka?

Každý, kdo začíná pěstovat, se poměrně jistě dříve nebo později dopracuje k otázce "kde brát semínka?"... I já jsem na tuhle otázku narazila celkem záhy poté, co jsem začala řešit zahradu tak nějak víc. Postupně se člověk dostane k semenaření (o tom snad v budoucnu taky napíšu) - ale kde semínka sehnat předtím, než si zvládnu vypěstovat vlastní?


Takže - kam se podívat? Kde "ulovit" semínka?

Semínkovny
První semínkovna vznikla v ČR v roce 2015 a semínkovny jsou určeny pro sdílení "bio" osiva. Sdílení, tedy zdarma, "jen" za práci - přijdete, vyberete, odnesete, vypěstujete, odeberete a zase přinesete.

Když to trochu rozepíšu: přijdete do semínkovny (jsou umístěny třeba v knihovnách a na dalších podobných místech), z tamní nabídky si vyberete nějaká semínka, odnesete si je domů, v sezóně z nich něco vypěstujete, část rostlin necháte na semínka, ta odeberete, usušíte, naplníte do sáčků a zase donesete do semínkovny.

Já si takhle před pár dny ze semínkovny v krajské knihovně v Havlbrodě přinesla ačokču, fazole a mák. Na podzim jsem tam donesla afrikány, dvě nebo tři odrůdy rajčat, hlávkový salát a ještě nějaká další semínka. No a na podzim letošního roku tam donesu fazole, mák, pokud vyjde, tak ačokču, ale i další semínka z toho, co se urodí.

Gengel
Spolek, jehož cílem je "uchování starých, krajových, rodinných a podobných odrůd jako našeho společného kulturního dědictví". Můžete si zde objednat semínka řady odrůd běžné i méně běžné zeleniny, obilovin a podobně. Podmínkou je, že vypěstovaná semena pošlete na podzim zpět do Gengelu.

Já odtamtud (dneska) objednávala poprvé, brala jsem toho poměrně hodně, tak doufám, že se bude dařit semenařit. Původně jsem o objednávce přemýšlela už loni, ale protože jsem si nebyla jistá tím, že zvládnu vypěstovat semínka, nakonec jsem to odložila. Letos už si na to troufám.

Permasemínka
I když se v posledním roce, roce a půl objevila řada dalších obchodů, kde je možné objednat semínka z permakulturního pěstování, já si oblíbila semínka od Marka Kvapila, u kterého jsem byla i na permakurzu. Loni na jaře jsem objednávala celou řadu semen, část mi zbyla i na letošní rok, tak jsem zvědavá na klíčivost.

Marek má v nabídce jak základní zeleninu (rajčata, hrách, mrkev, fazole), tak i řadu zajímavostí, které u nás ještě před dvěma roky v bio kvalitě nikdo nenabízel. Rozhodně stojí za to se spojit a objednat semínka.

Výměna semínek
V tomhle směru skvěle funguje skupina Permakultura na Facebooku. Najdete tam na podzim i na jaře nabídky (i poptávky) semínek z permakulturních zahrad. A když se to podaří, poznáte díky tomu i další zájemce o permakulturu, pořádají se totiž burzy semínek, můžete využít osobní předání a tak dále.

Já sama na Permakultuře na podzim nabídla svoje přebytky semínek a zájem byl tak velký, že jsem všechny poptávky nezvládla uspokojit. Uvidíme, jak se mi bude dařit semenaření v letošním roce a jestli budu mít nějaké přebytky, které budu moct nabídnout. :)

A ještě jeden tip - máte-li možnost vzít semínka od někoho z okolí (třeba výměnou za vaše výpěstky), udělejte to. Rostliny, na kterých tato semínka uzrála, jsou totiž zvyklé na vaše podmínky - nadmořskou výšku, sucho, vlhko, větrno... Každé prostředí je trochu jiné a může se stát, že se rostlinám z nížiny třeba u nás na Vysočině dařit nebude.

Žádné komentáře:

Okomentovat