neděle 6. ledna 2019

Nové krmítko

Už dlouho chci nové krmítko pro ptáky. Vždycky jsem si přála ho vyrobit doma, ale popravdě... Vždycky se našly zajímavější věci na práci. Každopádně letos na něj konečně došlo - poté, co jsem muži ukázala pár námětů přírodních krmítek. Máme doma pověšené jedno prastaré po bývalých majitelích, občas uděláme šišky se slunečnicovými semínky a sádlem, ale naše vlastní krmítko nám chybělo.


Vlastně to celé odstartoval jeden příspěvek ve facebookové skupině Permakultura, kde bylo mimo jiné krmítko z polínka - vyhloubená vanička. Mezi dalšími tipy, jak může takové "přírodní" krmítko vypadat, bylo i další z polínka, podobné násypnému krmítku, které mají tcháni před kuchyňským oknem.

Výroba začala v sobotu, kdy jsem byla na rodopiseckém srazu - muž se do toho pustil s dětmi. Skončilo to jedním úrazem (vlasy dorostou), ale povedlo se připravit vyvrtané polínko, do kterého budeme sypat semínka - zpravidla slunečnici, občas něco dalšího.

V neděli jsem se do výroby zapojila i já. Když má muž nepoužitelnou pravou ruku, je holt potřeba se postavit ke strojům a dělat. :) A tak jsem si poprvé vyzkoušela práci s horní frézkou...


Co je k výrobě potřeba? Polínko. Druhé větší polínko, ze kterého si odříznete plát - ten bude sloužit jako miska. Nějaký kryt krmítka (u nás je to kolečko z překližky, které se tu vzalo z některého předchozího mužova pokusu o stavbu/výrobu něčeho - pravděpodobně navíjecího kola pro draky). No a pak už jen spousta času a trpělivosti, pokud nemáte ty správné nástroje. :))


Tenčí polínko je potřeba vydlabat, aby vznikla dutá trubka. U nás to byla kombinace akušroubováku s plochým a klasickým vrtákem a následně došlo na práci s dláty. Ideální by byl sukovník, ten ale zatím nemáme (námět pro dárek? :)).


Spodní misku jsme vydlabávali (hm, jsem vydlabávala :)) horní frézkou s tím, že násypné polínko je zahloubeno o trochu víc než samotná miska, na kterou se semínka vysypávají, a následně přivrtáno. Víčko je na jednom vrutu, přičemž je otočné, aby se dalo jednoduše dosypávat. 

A po zkompletování jen najít nějaké vhodné místo na zavěšení. My jsme krmítko zavěsili na šeřík před domem, aby ho holky mohly pozorovat z okna.

Žádné komentáře:

Okomentovat