pondělí 31. prosince 2018

Předsevzetí

Dřív jsem si dávala předsevzetí na Nový rok. Dneska si je dávám tak nějak průběžně a pokouším se je dodržovat. Někdy to jde lépe, jindy hůře, prostě jsem jenom člověk. :)

Ta poslední předsevzetí bych rozdělila na tři části - ekopředsevzetí, pěstební předsevzetí a "budovatelská" předsevzetí.

Ekopředsevzetí

Neprat prádlo víc než jednou
Tohle zná spousta matek s malými dětmi, které zároveň pracují.  Je půl jedné v noci, jdete si čistit zuby a zmerčíte pračku. Svítící pračku. A v ní vyprané prádlo. Které se dopralo asi tak někdy v deset dopoledne. Tak si jen povzdychnete, pračku vypnete a pustíte ji zase ráno.

Aby se kolem desáté doprala a vy o půlnoci zjistili (no, spíš zjistily), že jste ji zase nepověsili... Tak máchání a rychle pověsit, než upadnete do postele. 

Tomuhle je u mě od 30.12. konec. Předposlední pračku jsem totiž prala čtyřikrát a je na čase tohle změnit.

Nezapomínat tašky a sáčky na nákup
Většinou to tedy řeším tím, že si v obchodě ulovím bedýnku, do které nákup naskládám, ale když zapomenu tašku/sáček na pečivo, tak se těch 30 rohlíků, co spořádají naše čtyři jezinky za dva dny, pobírá dost blbě... 

Víc nakupovat do vlastních krabiček
Když už kupuju uzeniny, tak víc do vlastního. Ve většině obchodů mi v tomhle vycházejí vstříc, takže proč toho nevyužívat. 

Jíst maso maximálně 2x týdně
Tohle bude velký oříšek. My i děti jsme velcí masožrouti a je to na složení našeho jídelníčku dost znát. K tomu patří i to, že se budu muset naučit vařit trochu jinak, na což jsem taky zvědavá.

Každopádně s tím souvisí také to, že chci sehnat zdroj "bio" kuřecího masa (aneb nemusí být s certifikátem, ideální jsou kuřata od někoho z vesnic v okolí :)) a vepřového masa, ať podporujeme místní ekonomiku a ne masokombináty.

Vánoční a narozeninové dárky do látek
Koupila jsem teď ve výprodeji krásné vánoční látky, ideální na výrobu sáčků a tašek na vánoční dárky. Takže předsevzetí je jasné: ušít ty sáčky a tašky. Tedy... Naučit se šít. Jo, tohle bude těžký. :)

Absolvovat košíkářský kurz
Tohle je kurz, který mám v merku už delší dobu. Chci se naučit plést košíky z vrbového proutí, ostatně kvůli tomu jsem na zahradě ke dvěma už existujícím přidala letos na jaře tři nové košíkářské vrby.

Pěstební předsevzetí

Topinambury
Letos jsem měla jen tři rostliny, co z nich vzešlo, můžete vidět níže. Po sklizni v polovině prosince jsem rozesadila pět hlíz a budu doufat, že příští rok všechny vyrostou a bude co sklízet.


Česnek
Ráda bych se dostala do stavu, kdy budeme samozásobení česnekem. Zasadila jsem v půlce prosince jeden záhon česneku (rozebrala jsem tři hlavičky na stroužky, ty jsem na dvě hodiny namočila, vyválela v popelu a dala do půdy). Tak jsem zvědavá, jestli vzejde...

Jablka
Zasadit tři nové jabloně, abychom někdy v budoucnu měli vlastní jablka. Zatím bereme jablka z místního družstva, ale to jsou klasická stříkaná, případně na štrůdly a tak sbírám jablka podél méně frekventovaných silnic v okolí. 

Rajčata
Víc rajčat! Letos jich bylo kolem 40 sazenic a to nám prostě nestačí. Takže cíl je 60 sazenic, ideálně velkoplodých a raných rajčat. Mám tu semínka stupických a siberianu, obě odrůdy jsou rané, tak doufám, že to klapne.

Švestky
To není ani tak pěstební jako zpracovatelské předsevzetí. Máme tři staré švestky, které slušně plodí, ale já se do koruny bojím - jsou strašně vysoké... Takže zjistit, jak ty švestky dostat dolů, aniž bych já musela nahoru. :) Zároveň probrat švestky, které vyrostly pod těmi stávajícími, z nich vybrat pět, které zůstanou, zbytek vyrýt (a případně nabídnout k odběru).

Víc "zimní" zeleniny
Mrkev. Řepa. Mangold. Kadeřávek. Petržel. Růžičková kapusta. Prostě to všechno, co se dá sklízet v průběhu zimy. Naučit se tuhle zeleninu pěstovat (a taky jíst, hlavně ten kadeřávek a kapustu :)).


Budovatelská předsevzetí

Police do dílny 
Nemám, prostě je tam nemám. Takže se květináče povalují po zemi, drobné nářadí taktéž... A mně to konečně začalo fakt vadit. Tudíž je na čase vybudovat velkou rohovou polici v dílně, aby bylo kam dávat květináče, kelímky, nářadí, rukavice, konve a tak vůbec.

Nové záhony
S tím už jsem začala. :) Zařekla jsem se včera, že každý den do doby, než začne mrznout, zryju jeden "prostý" metr trávy vzadu na zahradě a postupně vytvořím záhony. Začala jsem dneska a mám krásně splněno. :)


Nový žebřík
Žebříky, které jsme "zdědili" po předchozích majitelích, dosluhují. Je potřeba pořídit nový, pořádný žebřík, který ale unesu i já. Tedy asi hliníkový. Zatím nemám žádný vyhlédnutý, to je tedy úkol pro další týdny. 

Zlikvidovat bordel na zahradě
No, tohle předsevzetí bude nejtěžší. Se čtyřmi jezinkami se bordel na zahradě generuje neskutečnou rychlostí. A jak jsem na to víceméně sama (protože jezinky na pokyny k úklidu příliš nereagují), tak je ho tam fakt hodně. 

Uskladnění kořenové zeleniny
Připravit ve sklepě přepravky s pískem pro uskladnění kořenové zeleniny - a tu tam pak taky uskladnit, až přijde čas. :)

4 komentáře:

  1. Švestky setřepávat :-). U dědečka a tatínka mého muže na vysočině na to mají takový speciální háček na dlouhé tyči. Nejdřív se sesbírají pod stromem shnilé (nebo se rozáhne plachta) a pak se háček zahákne z jednotlivé větve a setřepávají se švestky. Padají i další shnilé, ale to se přebere :-). Prima "předsevzetí" - já tomu říkám plány a sny a je jich vždycky nějak víc než se stihne. Ale co není, bude :-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, zkusím vymyslet, co se švestkami, je fakt, že plachet máme dost, setřepávání známe z jiných končin, jen na to zatím nebyli lidi, tak snad letos... :)

      Vymazat
  2. A držím palce ať se plány a předsevzetí daří dodržet, já mám pocit, že každý rok jsme o krok, spíš skok dál, tak se to asi daří. Je to prima pocit, většinou se člověk žene a když se zastaví, zjistí, kolik už toho zvládnul :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, každý rok se udělá další kus nebo kousek. Teď si teda užívám to, že napadl sníh, takže podnikám zase jiné věci (třeba probírám knihovnu a pouštím knížky dál). :)

      Vymazat