středa 3. července 2019

Christa Weinrichová: Kombinování rostlin. Smíšená kultura v praxi

Když jsem loni poprvé zaznamenala knížku Christy Weinrichové Kombinování rostlin, tak jsem si říkala, že by to mohlo být zajímavé čtení. Smíšené kultury jsou v přírodní až permakulturní zahradě v podstatě samozřejmostí, která by neměla chybět.


Když jsem si pak knížku půjčila v knihovně, bylo jasno - tahle v mé "permakulturní" knihovničce nesmí chybět.

Spousta lidí už zjistila, že je možné rostliny různě kombinovat a tím zajistit, že si budou navzájem prospívat. Vyšly knížky Mrkev miluje rajčata a Růže milují česnek, kombinování rostlin se začalo objevovat i na webech, jako je iReceptář, takže se povědomí o smíšených kulturách postupně rozšiřuje. 

A právě tahle knížka nabízí vyzkoušené kombinace nebo následné plodiny, a to v přehledných tabulkách a ilustracích, podle kterých je schopný záhony osít a osázet každý, a to včetně naprostých začátečníků. 


Já jsem se knížkou letos při setí inspirovala a i když jsem nesela přesně přímo podle návodů v knížce, přesto jsou moje letošní smíšené kultury založené právě na Kombinování rostlin. A jak záhony prospívají? 


Takhle vypadal první smíšený záhon 16. dubna letošního roku. Zleva doprava: hrách, salát, ředkvičky, rukola, mangold, hrách, ředkvičky, rukola, salát. O čtrnáct dní později, poté, co trochu zapršelo, se už záhon rozrostl. 


O dalších 14 dní později už byla rukola ke sklízení, stejně jako ředkvičky - ty víc vpravo jsem nasela příliš blízko k sobě, to je poučení pro příště... Vpředu je vidět druhý smíšený záhon - zleva 2x špenát, mrkev, špenát, hrách, špenát, mrkev, špenát.


A o týden později už byly ředkvičky a rukola sklizené uprostřed záhonu sklizené a na jejich místo přišla rajčata. 


V červnu dozrál salát a hrách, rukola šla do květu, stejně jako ředkvičky, začali jsme otrhávat mangold... Teď v červenci nechávám část hrachu dozrát na semínka, rajčata už jsou oranžová, i když rostliny moc nevyrostly. Na místo hrachu pak přijde kadeřávek nebo růžičková kapusta, které zůstanou na záhoně až do zimy... 

Pokud hledáte knížku, která vás provede úplnými základy smíšenými kultury, pak můžu Kombinování rostlin rozhodně doporučit - je vhodná nejen pro zahrádkáře-začátečníky, ale i pro ty, kteří už zkušenosti mají a hledají jejich rozšíření. :)

Žádné komentáře:

Okomentovat